Workshop ‘ontspullen’ door professional organizer Angelique Bouwman

1. Hoe goed kun je loslaten?

2. Redenen om wel los te laten:

  • Je kunt dingen niet vinden.
  • Het kost geld:
    • ruimte die je niet gebruikt,
    • spullen die je opnieuw aanschaft omdat je ze niet kunt vinden
    • onhandig
    • onbetaalde rekeningen
  • Je kunt niet (goed) schoonmaken/onderhouden
  • Het kost energie

3. Door los te laten kies je voor:

  • Meer tijd
  • Wat je echt belangrijk vindt
  • Jezelf
  • Je naasten
  • Rust, je hoeft minder
  • Plezier
  • Ontspanning

4. Wat maakt spullen loslaten zo lastig?
Als je een voorwerp bekijkt kun je je daar altijd over afvragen:

  1. Wat is het?
  2. Welk doel heeft het (wat kan ik er mee doen)?

4.a Als het voorwerp van een ander is is dit simpel en heb je geen of weinig emoties hierbij. Hoogstens beoordeel je het voorwerp (mooi/lelijk, handig/wat moet je er mee, wat is het  of wat kan je er mee?)

4.b Als het over je eigen spullen gaat, kleven daar emoties aan (emotionele lijm), die komen van:

  1. Herinneringen verbonden met deze spullen
  2. Dromen die je had (over wat je ermee ging doen, waar het voor staat)
  3. Het verhaal
  • a.    Hoe je er aan komt
  • b.    Hoe duur het was of hoe je het hebt gekregen
  • c.    Wat er gebeurde met dat voorwerp en jou of in die tijd

Soms is het hierdoor lastig een voorwerp weg te doen wat eigenlijk geen functie meer heeft.

Zijn deze emoties over het totaal positief of negatief (combinatie is ook vaak aan de hand)

5. Hoe kun je toch loslaten? Vraag je nu af:
1.    Wat is het?
2.    Waar gebruik ik het voor (b.v. om naar te kijken)
3.    Lukt dat ook (is het heel, vind ik het mooi, is het handig etc)?
4.    Is dit het meest handige/mooie ding voor dit doel?
5.    Geeft het me energie of dit me energie (geld is ook energie)?
6.    Wil ik het nog houden, of wil ik het eventueel wegdoen (kan ik zonder)?

6. Oplossingen

Als je spullen weg wilt doen maar je vind het lastig kun je een foto maken om de herinnering te bewaren. Bij veel spullen (b.v. van je studie of een baan die je niet meer hebt) kun je er een paar spullen uithalen die hier symbool voor staan en deze bewaren. Vaak kun je de rest dan wegdoen.
Je kunt spullen ook tijdelijk wegzetten: in een doos op zolder, bij een vriend, etc. Vaak kun je na een tijd ervaren te hebben dat je best zonder die spullen kunt makkelijker afscheid nemen.

De manier om spullen los te laten is te beginnen met spullen waar weinig emoties aan zitten. Bijvoorbeeld voorwerpen die overduidelijk weg kunnen of afval zijn, zoals oude kranten, lege dozen, etc.
Papieren zijn minder geschikt om mee te beginnen, die zijn vaak lastig en er zitten vaak negatieve of hele heftige emoties bij (onbetaalde rekeningen, belastingaangiftes, trouwboekjes enzovoort).
Hele emotionele dingen zij vaak ook foto’s, spullen uit je jeugd of van je kinderen toen ze kleiner waren, studie en spullen van overleden dierbaren. Dus begin met iets makkelijks. Wanneer je herinneringen tegenkomt kun je die een plek geven: fotograferen, filmen, opschrijven, vertellen, opnemen zijn allemaal manieren hiervoor.

Kies een afgebakend terrein. Één lade, één kast, één kamer. Werk alleen daar.

Schrijf je wens op.  Dus niet: ik wil deze kamer opgeruimd hebben, maar zie voor je wat je weer kunt doen als je de kamer hebt opgeruimd: ik ga een gezellige avond hebben met mijn vrienden, ik kan zitten en een boek lezen, ik kan m’n yoga oefeningen doen en genieten van de ruimte. Schrijf dit doel op een vel papier en hang dit op. Wanneer je tijdens het opruimen het even niet meer weet, herinnerd dit je aan wat je ook al weer aan het doen was.

Maak afspraken met jezelf en kom ze na. (uit Covey, 7 eigenschappen van effectief leiderschap).
Maak de afspraken liever te makkelijk dan te moeilijk zodat je je doel haalt. Dus niet: ik ruim vanmiddag deze hele kamer op, maar liever ik gooi dat papiertje weg. Elke keer als een afspraak lukt heb je een positieve ervaring, elke positieve ervaring is een beloning, beloning motiveert. Je kunt het beter te makkelijk maken en 10 makkelijke dingen doen die lukken (that was easy) dan 1 x te moeilijk (ai, niet gelukt=gefaald). Maak het haalbaar en hou vol. Begin liever te makkelijk dan te moeilijk.

Wegdoen kan behalve weggooien ook betekenen  weggeven of verkopen.  Een weggeefdoos bij de deur als je (veel) aanloop hebt levert vaak verassende dingen op. Zet de doos bij de deur en zet erop wat de bedoeling is: om mee te nemen, iedereen die er langs loopt mag meenemen wat hij/zij wil.

Kingloopwinkels maar ook winkels die tweede hands boeken, snuisterijen en antiek inkopen  zijn er volop in deze stad en daar kun je spullen wegbrengen of verkopen.

Via internet zijn er mogelijkheden, naast de door de in de lezing ‘delen is het nieuwe hebben’ genoemde mogelijkheden o.a.

  • Gratisoptehalen.nl
  • Gratisaftehalen.nl
  • Marktplaats.nl (ook voor gratis spullen)

Beloon jezelf als je goed hebt gewerkt en zorg dat je weer oplaad als je hebt gewerkt. Wanneer je veel moet opruimen is elk voorwerp is een onafgemaakt project of een uitgestelde beslissing. Dat kost energie! Waar we niet aan toe gekomen zijn hoe is hoe je het weer inruimt, behalve het noemen van het kleuterschoolmodel, alles daar waar je het nodig hebt. En nogmaals…hou vol! Als je vorig jaar was gestart, hoever zou je nu dan zijn? Begin nu en over een jaar…..

Veel succes gewenst, mocht je hier nog vragen over hebben, mail deze dan naar info@organiserum.nl

Tot ziens,
Angelique Bouwman, Organiserum – rust en ruimte

Klik hier om terug te gaan naar de informatie over de loslaatdag.